Co by mělo dítě na konci předškolního období umět a znát:
- pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno
- vyjadřovat samostatně a smysluplně myšlenky, pocity, nápady
- naslouchat druhým, vyčkat, až druhý dokončí myšlenku, sledovat řečníka, ptát se
- domluvit se slovy i gesty, improvizovat
- porozumět slyšenému, zachytit hlavní myšlenku, sledovat děj a zopakovat jej ve správných větách
- učit se nová slova a aktivně je používat
- ptát se na slova, kterým nerozumí
- naučit se zpaměti krátké texty
- vyprávět příběh (pohádku)
- popsat situaci (skutečnou či podle obrázku)
- chápat slovní vtip a humor
- sluchově rozlišovat začáteční a koncové slabiky a hlásky ve slovech
- utvořit jednoduchý rým
- poznat a vymyslet jednoduchá synonyma a homonyma
- rozlišovat některé obrazné symboly (nebezpečí apod.)
- sledovat očima zleva doprava
- poznat některá písmena a číslice
- poznat napsané své jméno
- projevovat zájem o knížky, hudbu, apod.
- postupovat podle instrukcí
- orientovat se v elementárním počtu cca do šesti, porovnávat, co je víc, míň a stejně
- chápat, co je vpravo, vlevo, dole, nahoře apod.
- nalézat alternativní řešení
- být aktivní bez podpory rodičů
- uvědomovat si své možnosti a limity
- přijímat pozitivní hodnocení i neúspěch a respektovat předem vyjasněná pravidla
- navazovat kontakty s dospělým, kterému je svěřeno do péče
- bez zábran komunikovat s ostatními dětmi
- chápat, že všichni lidé mají stejnou hodnotu
- řešit konflikt dohodou a naučit se uzavírat kompromisy
- respektovat potřeby druhého a vycházet mu vstříc
- bránit se projevům násilí jiného dítěte
- chovat se obezřetně při setkání s neznámými lidmi
- uplatňovat návyky základních forem společenského chování
- zacházet šetrně s pomůckami
- uvědomovat si nebezpečí, se kterým se může setkat
- všímat si změn a dění v nejbližším okolí